fredag 7 maj 2010

Franska

Ett av mina favoritbröd är dessa franskor som min älskade mamma alltid har bakat & såklart finns de ingen som gör dem godare än henne...Men jag försöker iaf =)

Tänkte dela med mig av de enkla & goda receptet som görs snabbt =)
50gram jäst
5dl vatten 37 grader
salt
vitsirap/baksirap ( dessa tar jag bara lite efter tycke men kanske 1 msk e va jag brukar ha av varje)
½ dl olja
ca 12 dl mjöl
ägg & vallmofrön
Idag har jag oxå haft i lite linfrön & de e d jag tycker e så bra me dessa att man kan variera efter tycke o smak

Rör ihop allt till en smidig deg & låt jäsa i ca 30 min
baka ut dem &
Låt jäsa ytterligare 30 min och pensla sedan me ägg & strö på vallmofrön


Grädda i 250grader i ca 10 minuter och njut sedan av goda bröd =)
Dessa ska vi iaf äta till middagen idag hos syster i BUllmark & till de tror jag vi skulle käka grillat & klyftpotatis...Mums =)

Inga kommentarer: