lördag 12 februari 2011

Grekiskt lantbröd

När vi satt på uppvaket för att vänta på att våran Theo skulle vakna efter operationen hann jag läsa ett x antal tidnignar med olika recept detta brödrecept hittade jag där som jag naturligtvis fick lov att testa...
50gram jäst
5 dl degvätska ( 2½dl mjölk & 2½dl vatten)
2tsk salt
1 tsk socker
½dl olivolja
8dl lantbrödsmjöl
3-4dl vetemjöl

Värm degvätskan & lös upp jästen med den. Tillsätt sedan de övriga ingredienserna & arbete ihop till en smidig deg
* Låt jäsa ca 40 min övertäckt med bakduk
* Forma ett ovalt bröd, Skär snitt i brödet,  Pensla på med olja & strö över lite mjöl
* Låt jäsa 30 min
* Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min
* Stänk var 10;e minut in kallt vatten i ugnen men passa brödet!
* Låt svalna utan bakduk för att behålla skorpan!

Inga kommentarer: